Fel i badrum
Frågor & svar om fel i badrum
När ska felen vara åtgärdade?
Uppdagade fel och brister som reklameras skall avhjälpas eller hanteras inom skälig tid, i enlighet med konsumenttjänstlagens bestämmelser (KtjL 20 §). Bedömningen av skälig tid ska göras med utgångspunkt från felets art och betydelse.
Krävs en ny besiktning?
Beroende på vilka fel som finns och om dessa är av enklare eller svårare beskaffenhet gör besiktningsmannen en bedömning om en ny badrumsbesiktning förordas, eller om avhjälpande eller annan reglering av de fel och påpekanden som lämnats kan styrkas genom entreprenörens egenkontroller och dokumentation för att därefter hanteras mellan parterna utan ny slutbesiktning.
Endast enstaka fel av enklare beskaffenhet får förekomma. Om dokumentation saknas eller om det föreligger allvarliga fel eller många fel av enklare slag kommer entreprenaden inte att godkännas. Då förordras en ny besiktning efter att samtliga noterade fel och förhållanden hanterats mellan parterna och entreprenören meddelat att arbetet är färdigställt. Kostnad för ny badrumsbesiktning belastar normalt entreprenören.
Vad händer om entreprenören inte vill åtgärda felen?
Som konsument har du rätt till en felfri tjänst. Tills dess att entreprenaden är felfri har beställaren rätt att hålla inne betalningen. Om fel inte hanteras inom skälig tid kan beställaren ha rätt att avhjälpa felen på entreprenörens bekostnad.
Badrumsrenoveringen innehåller massor av fel, vad ska jag göra?
Du ska framföra vilka fel som finns samt reklamera tjänsten till byggföretaget. Som konsument har du rätt till en felfri tjänst. Entreprenören har rätt att avhjälpa felet.
Före dess att fel och brister som noterats vid badrumsbesiktningen avhjälps bör parterna gemensamt gå igenom respektive fel och skriftligen notera hur felen ska hanteras. Av denna överenskommelse bör även framgå hur åtgärderna ska kontrolleras och följas upp, till exempel genom stegvis fotodokumentation. Efter att samtliga fel hanterats, exempelvis genom avhjälpande och/eller prisavdrag, ska parterna gemensamt gå igenom åtgärderna och vara ense om att felen är hanterade i enlighet med överenskommelsen. Om parterna inte kommer överens ska en ny badrumsbesiktning utföras för att bedöma åtgärderna. Tills dess att entreprenaden är felfri har beställaren rätt att hålla inne betalning. Om fel inte hanteras inom skälig tid kan beställaren ha rätt att avhjälpa felen på entreprenörens bekostnad.
Vad kostar en ny badrumsbesiktning (ombesiktning)?
Kostnaden för en ny badrumsbesiktning, efterbesiktning eller ombesiktning är samma som ordinarie arvode. Se våra priser under Priser
Vad sker vid underkänd besiktning?
Vid en icke godkänd entreprenad där vi underkänner badrumsrenoveringen måste en ny badrumsbesiktning göras när samtliga fel och brister är avhjälpta. Kostnaden för en ny besiktning ska betalas av entreprenören.
Vilka är de vanligaste felen som upptäcks vid en badrumsbesiktning?
Vid badrumsbesiktningar stöter vi ofta på återkommande fel och brister. Vanliga fel i badrum inkluderar bland annat:
-
Bristande tätskikt – t.ex. felmonterad golvbrunnsmanschett eller otäta hörn och skarvar i tätskiktet.
-
Felaktigt fall (lutning) – golvet kan ha bakfall eller otillräcklig lutning mot brunnen, vilket leder till stående vatten.
-
VVS-installationer – exempelvis otäta rörkopplingar, avloppslutningar som inte är fackmässiga eller avsaknad av läckageindikering.
-
Elinstallationer – eluttag eller spotlights placerade för nära duschutrymmet, eller arbete utfört av obehörig elektriker (strider mot elsäkerhetskrav).
-
Plattsättning och fogar – spruckna fogar, bomljud (ihålig klang) under kakelplattor eller slarv med silikonfogar runt genomföringar.
- Felaktigt installerade vattenfördelare
- Avsaknad av slutdokumentation
Sådana fel upptäcks inte alltid av ögat hos en lekman men framkommer vid en noggrann badrumsbesiktning. Genom att känna till de vanligaste problemen kan du också ställa krav på hantverkaren och undvika att de uppstår.
Hur undviker man fel och brister vid en badrumsrenovering?
Det bästa sättet att slippa fel i badrummet är att agera proaktivt genom hela renoveringsprocessen. Här är några råd för att minimera risken för problem:
-
Anlita erfarna proffs: Välj en entreprenör med goda referenser, rätt behörigheter (BKR, Säker Vatten etc.) och solid erfarenhet av badrumsrenoveringar. Då minskar risken för nybörjarmisstag.
-
Skriv detaljerat avtal: Ha alltid ett skriftligt avtal som specificerar arbete, material, tidsplan, pris och att arbetet ska utföras enligt gällande branschregler. Ett tydligt kontrakt förebygger missförstånd och fusk.
-
Kommunicera och följ upp: Håll kontakt med hantverkarna under projektets gång. Ställ frågor om du undrar över något moment och var inte rädd att påpeka om något ser fel ut under arbetets gång. Tidiga justeringar förhindrar större fel.
-
Besiktiga i flera steg: Överväg att anlita en besiktningsman för att kontrollera viktiga moment, t.ex. en tätskiktsbesiktning innan plattor sätts eller en slutbesiktning när allt är klart. En trestegsbesiktning (VVS, tätskikt, slutbesiktning) fångar upp fel i tidigt skede så att de kan åtgärdas direkt.
Genom dessa åtgärder kan du kraftigt reducera risken för dyra fel och säkerställa att din badrumsrenovering blir rätt utförd från start.
Hur länge efter en renovering kan jag påtala fel i badrummet?
Som konsument har du en reklamationsrätt om fel upptäcks även långt efter att badrummet är färdigställt. Enligt konsumenttjänstlagen har entreprenören upp till tio års ansvar för felaktigt utfört arbete vid tjänster på byggnader . Det betyder att om det visar sig, inom tio år, att något arbete gjorts på ett felaktigt sätt har du rätt att kräva åtgärd eller kompensation. I praktiken bör du påtala felet så snart du upptäcker det, att dröja onödigt länge efter att du märkt problemet kan försämra din position. Men själva ansvarstiden är upp till 10 år, vilket är generöst jämfört med många andra tjänster. Tänk också på att eventuella garantitider som entreprenören gett (t.ex. 2 eller 5 år) inte inskränker dina lagstadgade rättigheter. Så fort du märker ett fel: dokumentera det, meddela entreprenören skriftligt (reklamera) och begär åtgärd. Om entreprenören är ovillig att ta ansvar kan du anlita en oberoende besiktningsman för en bedömning, besiktningsutlåtandet blir ett viktigt underlag om ärendet behöver drivas vidare.
Hur många fel brukar ni hitta vid en badrumsbesiktning
I Badrumsrapporten som vi tog fram i samarbete med KTH visade att det förekommer i snitt 10 fel vid slutbesiktning av ett badrum. Vid vissa badrumsbesiktningar hittar vi fler och vid vissa färre, men i snitt ca 10 fel.
Hittade du inte det du sökte?
Kostnadsfri bedömning
Osäker på om du behöver en besiktning? Upplever du sprickor, fuktfläckar eller bara en känsla av att något inte står rätt till i badrummet?
Nu erbjuder vi en kostnadsfri bedömning där en av våra SBR-godkända besiktningsmän gör en snabb analys och hjälper dig avgöra om en fullständig badrumsbesiktning behövs.
Du får en opartisk bedömning, utan kostnad och utan förpliktelser.

